Retur & reklamation
Var sadelgjorden för lång eller satt inte ridstövlarna som du hoppades? Ingen fara!
Du har alltid 14 dagars ångerrätt från och med dagen du hämtat ut paketet från postombudet. Nedan kan du läsa mer om hur du går tillväga, våra villkor och vad som är bra att tänka på när du returnerar eller reklamerar en vara.
Innehåll som kan döljas
Retur & ångerrätt
När du handlar hos oss har du alltid 14 dagars ångerrätt enligt Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Ångerfristen börjar löpa från den dag du mottagit varan.
Varans skick
- Varan ska returneras i samma skick som när du tog emot den.
- Du ansvarar för att varan returneras på ett sådant sätt att skicket inte påverkas.
- Om varan returneras i ett annat skick än vid leveransen – kan vi göra ett värdeminskningsavdrag för kostnaden att återställa varan till sitt ursprungliga skick. Alternativt kan du välja att få tillbaka varan, då debiterar vi för både frakten till oss och returfrakten tillbaka.
Byte av produkt
Då alla våra produkter är second hand och unika kan vi tyvärr inte erbjuda byten direkt via en retur. Om du vill byta till en annan storlek, modell eller artikel inom vårt sortiment av begagnad häst- och ridutrustning, returnerar du först den oönskade varan och lägger sedan en ny beställning på den produkt du önskar i vår webbshop.
Felaktig eller skadad vara
Om din vara inte fungerar som den ska eller har skadats under leveransen, ber vi dig kontakta oss innan du skickar den i retur. Se fliken ”Reklamation” för mer information om hur du går tillväga.
Återbetalning
När vi mottagit och kontrollerat din retur återbetalar vi köpesumman minus returfrakten, snarast men senast inom 14 dagar. Om du returnerar en eller flera varor, men inte alla varor i din beställning, återbetalas inte den ursprungliga fraktkostnaden.
Betalmetoder
- Klarna (Betala senare / Finansiera med Klarna)
Se till att förlänga förfallodatum på klarna.se tills returen är behandlad, för att undvika eventuella förseningsavgifter. - Swish, kort, Apple Pay eller Google Pay
Återbetalningen sker automatiskt till samma betalningssätt som du använde vid köpet.
Returfrakt
Kostnaden för returfrakten beräknas på samma sätt som när du beställde varan. Nedan ser du våra returfraktpriser baserat på paketets vikt.
Om du föredrar kan du lämna din retur direkt till vårt lager eller använda en egen fraktlösning. I så fall gör vi inget avdrag för returfrakten.
Returfraktkostnader
Vikt | Fraktkostnad |
< 0,5 kg | 49 kr |
0,5 - 1 kg | 59 kr |
1 - 2 kg | 69 kr |
2 - 3 kg | 99 kr |
3 - 5 kg | 149 kr |
> 5 kg | 199 kr |
Reklamation
Alla varor vi annonserar är second hand och säljs i befintligt skick. Vi gör alltid vårt yttersta för att informera om varans skick med hjälp av text och/eller bilder. Om du upptäcker ett fel med varan, som inte var beskrivet eller visat i annonsen eller fått fel vara levererad, har du självklart rätt att reklamera ditt köp. Reklamationen ska göras inom skälig tid från att du upptäckt felet.
Så här gör du
- Kontakta oss
Fyll i dina kontaktuppgifter, ordernummer och vilken vara i ordern du vill reklamera i returformuläret längre ner på sidan. I fältet "Övrig information" beskriver du felet så tydligt som möjligt på den vara du vill reklamera. - Vänta på instruktioner
När vi fått all nödvändig information återkommer vi snarast med instruktioner om hur vi ska gå vidare för att hjälpa dig på bästa sätt. I vissa fall kan vi behöva mer information av dig eller att du skickar tillbaka varan till oss, för att vi ska kunna göra en korrekt bedömning. Då kontaktar vi dig på de uppgifter du lämnat i returformuläret. - Lösning
Då alla våra varor är unika, kan det vara svårt att erbjuda dig en likvärdig vara som ersättning. Vi hanterar alla reklamationsärenden individuellt för att hitta bästa möjliga lösning.
Vid eventuell tvist följer vi Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.
Så här fungerar det
-
📝
Fyll i returformuläret nedanför. Då får vi all information vi behöver för att hjälpa dig så snabbt och smidigt som möjligt!
-
📲
När vi fått ditt formulär skickar vi ett SMS med en QR-kod. Visa den hos ditt postombud så skriver de ut fraktsedeln åt dig.
-
💸
När vi tagit emot och gått igenom din retur, återbetalar vi dina pengar – minus kostnaden för returfrakten.
-
Vi vill att din returupplevelse ska vara enkel och smidig, har du några frågor är du varmt välkommen att kontakta oss.
Returformulär
Retur & reklamation
Frågor & svar
↩️ Vad kostar returfrakten?
Kostnaden för returfrakten beräknas på samma sätt som när du beställde varan. Nedan ser du våra returfraktpriser som baseras på paketets vikt. Vi tar inte ut några service- eller hanteringsavgifter för att hjälpa dig med din retur.
Om du föredrar kan du lämna din retur direkt till oss på vårt lager eller använda en egen fraktlösning. I så fall gör vi inget avdrag för returfrakten.
Returfraktkostnader
Vikt | Fraktkostnad |
< 0,5 kg | 49 kr |
0,5 - 1 kg | 59 kr |
1 - 2 kg | 69 kr |
2 - 3 kg | 99 kr |
3 - 5 kg | 149 kr |
> 5 kg | 199 kr |
📯 Återbetalas även fraktkostnaden?
Vi följer alltid reglerna i Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler samt Konsumentverkets rekommendationer. Om du returnerar hela eller delar av din beställning kan återbetalningen av den ursprungliga fraktkostnaden variera beroende på returens omfattning.
Här är två exempel som förklarar skillnaden:
Retur av hela beställningen
Om du returnerar alla varor i din beställning, oavsett om det är en eller flera produkter, återbetalar vi:
- Hela köpesumman för de returnerade varorna.
- Den ursprungliga fraktkostnaden (förutsatt att du valt vårt standardfraktalternativ).
📝 Exempel:
Du har beställt ett par ridstövlar och en ridhjälm. Om du bestämmer dig för att returnera båda varorna får du tillbaka:
- Summan för både ridstövlarna och ridhjälmen.
- Kostnaden för frakten du betalade vid köpet.
- Vi drar dock av kostnaden för returfrakten enligt vår returprislista.
Retur av del av beställningen
Om du endast returnerar en eller flera varor, men behåller minst en vara från din beställning, gäller följande:
- Vi återbetalar köpesumman för de returnerade varorna.
- Den ursprungliga fraktkostnaden återbetalas inte, eftersom frakten avsåg hela beställningen.
- Vi drar av kostnaden för returfrakten enligt vår prislista.
📝 Exempel:
Du har beställt ett par ridbyxor, en sadelgjord och ett par ridhandskar. Om du väljer att endast returnera sadelgjorden och ridhandskarna får du tillbaka:
- Summan för sadelgjorden och ridhandskarna.
- Den ursprungliga fraktkostnaden återbetalas inte eftersom du behåller ridbyxorna.
- Kostnaden för returfrakten dras av enligt vår returprislista.
💡 Sammanfattning:
- Vid retur av hela beställningen återbetalar vi beloppet för den eller de returnerade varorna och den ursprungliga fraktkostnaden.
- Vid delretur återbetalar vi endast beloppet för de returnerade varorna och inte den ursprungliga fraktkostnaden.
Om du har fler frågor kring fraktkostnader och återbetalning är du alltid välkommen att kontakta oss – vi hjälper dig gärna! 🚀
📦 Hur ska jag packa varan jag vill returnera?
När du gör en retur är det viktigt att veta att du som kund är ansvarig för att varan anländer i samma skick som när du tog emot den. Här är några riktlinjer för att packa din retur på ett säkert sätt:
- 📦 Återanvänd originalemballaget
Om emballaget du fick varan i är i gott skick kan du gärna använda det igen. Det är både praktiskt och miljövänligt. - 🛡️ Skydda ömtåliga varor som t.ex. ridhjälmar & benskydd
Se till att varan är väl skyddad under transporten. Packa gärna varan på samma sätt som när du mottog den. Använd skyddande material som bubbelplast, tidningspapper eller en mjuk handduk. - 🧥 Skydda textilier mot fukt
Om du returnerar en mjuk vara som en tävlingstopp, ridbyxor eller annan ridutrustning, slå in dem i en ren plastpåse innan du lägger dem i kartongen eller e-handelspåsen. Detta skyddar varan från fukt och smuts. - 🔒 Förslut paketet ordentligt
Se till att paketet är ordentligt förslutet för att minska risken för skador eller att något försvinner under transporten, ett bett smiter lätt ut!
💡 Osäker på hur du ska packa din retur?
kontakta oss gärna – vi hjälper dig att se till att din retur är korrekt packad för att undvika skador under frakten!
🏬 Kan jag lämna min retur på ert lager?
Det går alltid bra att lämna den vara du vill returnera eller reklamera direkt till oss på vårt lager, under våra ordinarie öppettider.