VAD SÄLJER VI?

Vi säljer din häst- & ryttarutrustning

Vi säljer det mesta för både häst och ryttare, så länge det är relevant för ridsport och tydligt kan förknippas till den. Om du är osäker på vad vi kan hjälpa dig med att sälja, kika runt bland våra produkter och läs mer i flikarna nedanför!

😍 Saker som alltid är poppis

Ibland är det svårt att veta vad som kommer att säljas fort och vad som kommer ta lite längre tid att bli sålt. En sak vi vet är att saker som är relevanta för den aktuella och kommande säsongen oftast är mycket populära, eftersom de flesta ryttare gillar ju att vara förberedda!

Sen så är det alltid poppis med både grimmor, benskydd, sadelgjordar och allt som är fodrat med mjuk och fluffig "teddy" på insidan. Snygga schabrak från varumärken som PS of Sweden eller Equestrian Stockholm är alltid uppskattade och glöm inte pannband med extra bling - de går alltid hem!

När det kommer till ridkläder och ryttarutrustning är ridbyxor och ridleggings alltid heta produkter och ännu hetare om de dessutom är från varumärken som Maya Delorez eller ZaccZess.

Men det mesta har sin tid och det är alltid roligt när vi får in lite mer ovanliga föremål som passar vår älskade ridsport. Det är sådana unika fynd som gör second hand-shopping extra kul!

Om du är osäker på om vi säljer något av det du vill skicka in, hör av dig till oss innan så hjälper vi dig.

🧐 Saker vi är försiktiga med
Det finns vissa saker vi inte säljer och andra vi är extra noggranna med skicket av, i listan nedanför kan du se några av de produkterna :

Produkter Anledning
Ridhjälmar Vi säljer endast ridhjälmar med uttagbar liner så att vi på ett enkelt sätt kan inspektera hjälmens skick ordentligt.
Elektriska artiklar Vi säljer gärna elektriska artiklar - Men av dem kräver vi ett extra bra skick. Produkten ska självklart fungera felfritt, men alla nödvändiga tillbehör ska följa med.
Ätbart Ätbara produkter som t.ex. hästgodis, "slickisar", m.fl. går bra att skicka in så länge de är i en obruten förpackning och fortfarande inte passerat sitt sista förbrukningsdatum.
Vätskor Väskor som pälsglans, hästlinement eller flugspray går bra att skicka in så länge de är i en obruten förpackning och fortfarande inte passerat sitt sista förbrukningsdatum.
Ridstrumpor Vi säljer gärna ridstrumpor, men endast i nyskick.
Sadelhängare Vi säljer inga typer av sadelhängare, tränshängare, trefingerkrokar och liknande produkter. Dessa produkter sorteras ut och doneras eller återvinns beroende på skick.
Tränshängare
Trefingerkrokar

 

Innan du packar

Helt & rent

Alla våra produkter är second hand och varierar i skick – vissa är helt oanvända medan andra har använts och älskats av någon annan. Oavsett skicket på dina varor, lägger vi stor vikt vid att de ska vara hela och rena. Produkter som är trasiga, smutsiga eller på annat sätt inte möter våra villkor kommer att sorteras ut och återvinnas. I flikarna nedanför kan du läsa mer om hur du bör hantera dina saker innan du skickar in dem till oss.

🤠 Ryttarutrustning

Innan du packar din ryttarutrustning, se till att den är hel, ren och komplett. Nedanför kan du läsa mer om vad du bör gå igenom och göra med din saker innan du skickar in dem till oss för att de ska vara i ett tillräckligt bra skick för att sälja med oss.

Stall- & ridkläder:
Innan ni skickar in era kläder till försäljning, se till att göra dem rena och fina. Det är lätt att missa fläckar och det kan vara svårt att känna hur sina egna ridkläder doftar, så tvätta dem alltid, oavsett hur lite ni använt dem. Om ni har husdjur hemma, se till att rolla av alla kläder från päls och hår. Kläder som har fläckar, alldeles för mycket hår på sig eller luktar illa från användning eller förråd sorteras ut.

Ridstövlar & ridskor:
Se till att skaka ur eventuell smuts som finns inuti, annars är dammsugaren ett het tips för att göra det enklare! Borsta och torka av undersidan och försök få bort så mycket grus och smuts som möjligt, ett bra tips är en rotborste/diskborste och lite vatten med såpa. Torka av utsidan från damm och smuts och om ridstövlarna är av läder så puts upp dem så de blir blanka och fina! 

Ridhjälmar:
Innan du skickar in din ridhjälm till oss, ta ut linern och se så att hjälmen är hel och inte har några sprickor eller andra skador som du tror kan påverka funktionen. Tvätta linern och hakskydd, torka ur hjälmens insida från eventuella fläckar och smuts. Puts upp hjälmen på utsidan så den är så fin som möjligt. 

🐎 Hästutrustning

Innan du packar din hästutrustning, se till att den är hel, ren och komplett. Nedanför kan du läsa mer om vad du bör gå igenom och göra med din saker innan du skickar in dem till oss för att de ska vara i ett tillräckligt bra skick för att sälja med oss.

Träns, Tyglar, Sadelgjordar & andra läderprodukter:
Borsta av smuts och hår, torka av dem med en fuktad trasa eller använd en lädertvål om ni har. Puts upp och låt torka. 

Schabrak, Sadelpaddar, Benlindor, Hästtäcken & andra textilprodukter:
Borsta av allt löst hår och smuts, är det mycket hår och smuts fungerar även dammsugaren utmärkt! Tvätta dem och se till att de är så rena och fina som möjligt. Det finns alltid fläckar och lädermärken som inte går bort och det är helt  okej! Men hästtäcken, schabrak och annan utrustning med stöv, fläckar eller alldeles för mycket hår sorteras ut. 

Benskydd, Grimmor, Boots & andra produkter med plast/gummi:
Utrusning som är helt av eller blandning mellan textil, plast och gummi går ofta att tvätta i en tvättmaskin på hand- / fintvättprogrammet. Borstar av hår och smuts med en borste, rulla in grimmor, benskydd och betesreducerare i en handduk som du sedan stoppar i en tvättpåse innan du tvättar dem. Annars fungerar det lika bra med en diskborste och en hink med ljummet vatten!

Bett, stigbyglar & utrustning av metall:
Borsta bort all lös smuts och sen kan du enkelt diska av all utrustning av metall med en diskborste i en disko. Om du har ett bett av mässing eller pannband med metall så putsa upp det så blir det extra snyggt och säljs ofta snababre!

Innehåll som kan döljas

Skydda dina saker

Packa smart!

Packa dina saker med omsorg. Om du skickar något ömtåligt som en ridhjälm, stigbyglar eller ett par benskydd av plast, se till att skydda dem. Dessa kan lätt spricka, få repor eller skada dina andra saker i påsen. Slå in dem i en handduk, tidningspapper eller något annat mjukt!

När du packat klart:
Vik upp påsens botten så långt du kan så att dina saker ligger tajt mot varandra och inte skramlar omkring i påsen.

Klistra igen påsen och låt klistret härda i 2 min innan du bär påsen i handtaget.

📏 Vad får plats?

Påsens mått är 65 x 70 cm och kan packas med upp till 8 kg.

Det är svårt att säga exakt vad som får plats då mycket beror på storlekar, fyllningar och modeller. Men i en påse får det plats en hel del ridkläder eller 3-5 schabrak eller 1-3 utetäcken.

Vill du skicka in och sälja extra mycket saker eller något stort som en sadel? Hör av dig till oss så hjälper vi dig!

Innan du packar din ryttarutrustning, se till att den är hel, ren och komplett. Nedanför kan du läsa mer om vad du bör gå igenom och göra med din saker innan du skickar in dem till oss för att de ska vara i ett tillräckligt bra skick för att sälja med oss.

Stall- & ridkläder:
Innan ni skickar in era kläder till försäljning, se till att göra dem rena och fina. Det är lätt att missa fläckar och det kan vara svårt att känna hur sina egna ridkläder doftar, så tvätta dem alltid, oavsett hur lite ni använt dem. Om ni har husdjur hemma, se till att rolla av alla kläder från päls och hår. Kläder som har fläckar, alldeles för mycket hår på sig eller luktar illa från användning eller förråd sorteras ut.

Ridstövlar & ridskor:
Se till att skaka ur eventuell smuts som finns inuti, annars är dammsugaren ett het tips för att göra det enklare! Borsta och torka av undersidan och försök få bort så mycket grus och smuts som möjligt, ett bra tips är en rotborste/diskborste och lite vatten med såpa. Torka av utsidan från damm och smuts och om ridstövlarna är av läder så puts upp dem så de blir blanka och fina! 

Ridhjälmar:
Innan du skickar in din ridhjälm till oss, ta ut linern och se så att hjälmen är hel och inte har några sprickor eller andra skador som du tror kan påverka funktionen. Tvätta linern och hakskydd, torka ur hjälmens insida från eventuella fläckar och smuts. Puts upp hjälmen på utsidan så den är så fin som möjligt. 

📃 Info om dina saker

Du behöver inte skicka med någon information om dig eller dina saker i påsen.

När vi sorterar din påse går vi igenom och skriver ner så mycket vi kan om dina saker, så som storlekar, material och mått. Men om du vet något som kan var svårt att ta reda på, t.ex. om ett par byxor är små i storleken eller om något saknar en storleksmärkning helt, får du gärna berätta det för oss på en lapp eller i ett mail!

Hos ditt postombud

Skicka in dina saker

När du packat klart din påse eller kartong klistrar du på fraktsedeln du fått av oss och lämnar in den till ditt postombud. Tänk på att inte glömma ditt inlämningskvitto med ditt försändelse-ID, med det kan du spåra ditt paket för att se om det kommit fram!

📬 Till din brevlåda

Vi skickar dina fraktsedlar och påsar direkt hem till dig!

På dina fraktsedlar står ditt namn, adress och kontaktuppgifter så att vi vet att det är just din påse när den kommit fram till oss.

Känn ingen stress! Din fraktsedel är giltig i 90 dagar.

⏱️ Leveransen till oss

Det tar ca 3 - 6 dagar för din påse att komma fram till oss.

Efter att den har kommit fram till oss tar det ca 10 - 12 veckor tills vi sorterat dina saker och så fort det är klart hör vi av oss till dig.

Det är viktigt att du skapar ett konto hos oss för att du ska kunna följa din försäljning och se dina annonser innan de släpps.

Glöm inte att be om ditt inlämningskvitto med försändelse-id, då kan du spåra din påse här!

📍 Vill du lämna in dina saker?

Har du vägarna förbi? Då kan du självklart lämna in din saker tills oss!

På vår sida "Hitta till oss" kan du se vart vi finns och hur du hittar hit. Hör gärna av dig innan så vi kan förbereda oss att ta emot dig och dina saker.

Innan du lämnar in dina varor till oss ska du ha läst och förstått hela våra sida "Sälj med oss" samt våra villkor, då dessa ses som accepterade av dig när du lämnar in dina varor.

Om du har några frågor kan du givetvis ställa dem på plats eller via vår sida "Kontakta oss".

Följ din försäljning!

På din sida under sektionen "Mina annonser" kan du följa din försäljning. Där ser du vad som sålts, vilka varor som har ett nedsatt pris och vilka som snart kommer att släppas!

  • 60 %

    på allt upp till 500 kr.

  • 70 %

    på det belopp som överstiger 500 kr upp till 1000 kr.

  • 80 %

    på det belopp som överstiger 1000 kr.

Utöver vår kommission tar vi också ut en annonskostnad på 19 kr.

Innehåll som kan döljas

Lite mera kärlek 🫶

Om något du skickar in till oss inte är i ett tillräckligt bra skick för att säljas, men som vi tror skulle kunna bli. Då kommer vi att vilja ge de sakerna den kärlek som behövs för att vi ska kunna sälja dem. Det kan medföra en extra kostnad för dig.

🧼 Läs mer

Om vi skulle vilja ge dina saker extra kärlek för att sedan kunna sälja dem hör vi av oss till dig på din mejl. Då kan du se vilka varor det gäller på din sida, när du loggat in hos oss.

Tjänsten kostar dig inget innan vi sålt den varan vi gjort rent. Vi drar av kostnaden för tvätt och rengöring från din andel först efter att varan har sålts.

Du kan självklart välja att tacka nej och istället få dina varor i retur, läs mer om det här.

Efter att vi hört av oss till dig väntar vi 48h innan vi börjar med tvätt och rengöring av dina saker, om du inte innan dess önskat att få dem i retur.

I flikarna nedanför kan du se våra uppskattade priser för tvätt och rengöring av häst- och ryttarutrustning.

🏇🏽 Ryttarutrustning

Nedanför ser du  vad vi tar betalt för att göra rent ryttarutrustning. Alla priser är riktpriser och kan variera. Om du skulle vilja veta mer exakt hur mycket vi skulle ta betalt för att göra rent just dina saker kan du kontakta oss här. 

 Kategori Pris fr.
Ridbyxor 39 kr
Sporrar  29 kr
Thermo- & vinterridbyxor / kjolar 59 kr
Toppar & tröjor  29 kr
Långa chaps 49 kr
Korta chaps 29 kr
Jackor 49 kr
Vinterjackor 69 kr
Dunjackor  89 kr
Ridskor 39 kr
Ridstövlar 59 kr
Säkerhetsvästar  49 kr
Ridhjälm + liner 39 kr
Mössor, handskar, m.m.  29 kr
Tävlingskavajer 59 kr
🐴 Hästutrustning

Nedanför ser du  vad vi tar betalt för att göra rent hästutrustning. Alla priser är riktpriser och kan variera. Om du skulle vilja veta mer exakt hur mycket vi skulle ta betalt för att göra rent just dina saker kan du kontakta oss här. 

 Kategori Pris fr.
Täcken 200 - 400g 129 kr
Täcken 50 - 200g  99 kr
Ulltäcken 99 kr
Fleece-, flug- & svettäcken 69 kr
Rid- & ländtäcken 69 kr
Benlindor & benpaddar  39 kr
Benskydd & boots 39 kr
Transportskydd 69 kr
Schabrak & sadelpaddar 49 kr
Sadlar 99 kr
Sadelgjordar 49 kr
Träns  49 kr
Tyglar, förbyglar & martingals 39 kr
Huvor & pannband  29 kr
Bett 29 kr
  • Prissättning

    Vi värderar dina varor med vår erfarenhet och kunskap, och vi jämför dem med liknande produkter på marknaden. Du har alltid möjlighet att justera priset på dina varor innan de släpps för försäljning!

    Så prissätter vi dina varor 
  • Produktskick

    Vi bedömer skicket på dina varor med vår 5-stjärniga skala, där 5 stjärnor motsvarar nyskick och 1 stjärna beskriver en tydligt använd men funktionell vara. Allt för ett tryggare och bättre köp.

    Så bedömer vi dina varor 
  • Vi kan mycket, du vet mest!

    Innan dina varor släpps för försäljning får du en förhandstitt på dina annonserna vi skrivit. Då kan du hjälpa oss med information som vi missat eller som kan vara extra bra att känna till om din vara!

    Läs om våra annonser & bilder 
1 av 3

FAQ

Frågor & svar

👤 Hur skapar jag ett konto hos er?

I vår meny under fliken "Mer" hittar du till sidan "Skapa konto" och "Logga in". 

Om du ska skapa ett nytt konto hos oss fyller du i dina uppgifter i fälten och trycker knappen "Skapa". Sedan kan du välja att gå till sidan "Logga in" och använda den mejladress och lösenord för att komma till dina sida. 

Om du ska sälja med oss är det viktigt att du lägger till en ny adress med dina uppgifter. Extra viktigt är det att du skriver i ditt telefonnummer så att vi vet vart vi ska betala ut din andel när vi sålt någon av dina saker.

💸 Hur betalar ni ut min andel?

  • Utbetalningar via Swish
  • Din andel betalas ut inom 14 dagar*
  • Automatiska utbetalningar oavsett summa

När vi sålt någon av dina varor vill vi betala ut din andel så fort vi kan. Du behöver aldrig be om eller göra något för att få din andel utbetald, den betalas alltid ut oavsett summa.

Vi gör våra utbetalningar med Swish och därför är det extra viktigt att du skrivit in ditt mobilnummer som du har kopplad till Swish, när du skapar ditt konto hos oss.

Visste du att du kan ha ditt mobilnummer kopplat till Swish även fast du inte har appen installerad i din telefon och aktivt använder den? Vänd dig till din bank så kan de berätta mer. 

Om du inte har möjlighet att ta emot betalningar via Swish så kan vi betala ut din andel till dig via traditionell banköverföring, för det debiterar vi 19 kr per transaktion. Avgiften drar vi av från din andel av den utbetalningen. Skulle andelen inte täcka beloppet på 19 kr så kommer transaktionen inte att genomföras.

Vi gör utbetalningar för sålda varor varje fredag och då betalar vi ut för de varor som sålts under veckan innan den aktuella fredagen.

* Som längst så tar det 14 dagar innan du får utbetalt för din vara, med reservation för eventuella fördröjningar av banktransaktioner och andra anledningar som kan förlänga tiden. 

Så här beräknar vi din andel av försäljningspriset från din vara:

Upp till 500 kr:
Av de första 500 kr av försäljningspriset, får du 60%.

Från 501 - 1000 kr: 
Om försäljningspriset överstiger 500 kr, får du 70% av beloppet mellan 501 - 1000 kr.

Allt över 1000 kr:
Om försäljningspriset överstiger 1000 kr, får du 80% av beloppet som överstiger 1000 kr.

Annonskostnad: 
Från varje försäljning drar vi av en fast kostnad på 19 kr.

I våra villkor kan du läsa mer om hur vi hanterar våra utbetalningar till dig.

🏷️ Får jag sätta priset på mina varor?

När vi tagit emot dina varor sorterar och värderar vi dem utefter vår kunskap och erfarenhet. Vi jämför dem med likvärdiga produkter vi tidigare sålt och som vi kan hitta information om online.

Efter att vi har sorterat, värderat och skapat annonser för dina varor hör vi av oss till dig. Då kan du se alla dina annonser på din sida, när du loggat in hos oss. Då har du 48 timmar att granska dina annonser innan de släpps för försäljning. Innan de släppts för försäljning har du möjlighet att justera priset på dina varor.

Om du vill justera priset på dina varor kan du svara på det mejl vi skickat till dig om att dina annonser är klara eller kontakta oss via vårt kontaktformulär som du hittar på vår sida "Kontakta oss". Skriv vilken vara du vill ändra priset på och hur mycket. Då justerar vi priset innan varan kommer ut till försäljning. 

För både ert och vårt bästa så tar vi bara emot prisjusteringar och prisförslag via mejl eller vårt kontaktformulär. 

Du kan läsa mer om hur vi prissätter och värderar dina varor i våra villkor.

↩️ Kan jag få tillbaka mina varor?

Du kan när som helst meddela oss att du önskar få tillbaka dina inskickade varor. Under förutsättning att varan inte redan är såld eller är under en pågående köpprocess.

Efter att du meddelat oss stoppar vi försäljningsprocessen så snabb vi kan, men alltid inom 2 helgfria vardagar.

Vid retur av din vara står du för returfraktavgiften samt gällande annonskostnad för varan. Returfraktavgiften samt annonskostnad betalas in till oss innan vi skickar tillbaka varan. Vi beräknar returfraktavgiften efter våra ordinarie fraktpriser.

Om du önskar att få tillbaka en vara vi tvättat och gjort rent kommer även kostnaden för detta att debiteras.